Teoria tworzenia / 2012

Performance ‘‘Teoria tworzenia’’ jest audiowizualnym projektem zainspirowanym literaturą filozoficzną dotyczącą estetyki sztuki, a w szczególności opartym na analizie teoretycznej procesu tworzenia. Dorota Kleszcz interpretuje tę problematykę poczynając od zagadnienia pierwotnej koncepcji i kończąc na realizacji dzieła.

Artystka wykorzystuje w performance różnorodne środki przekazu, na początku media cyfrowe i wraz z rozwijającym się procesem analizy, przechodzi na fizyczny sposób ekspresji. Apoteozą analizy procesu twórczego jest końcowe efemeryczne dzieło, składające się ze strzępów obrazów, dźwięków oraz różnych elementów scenicznych. Dzieło to symbolicznie nawiązuje do wizji twórczej i jednego z najważniejszych elementów stymulujących twórczość jakim jest natchnienie. ‘‘Teoria tworzenia’’ wraz z projektem ‘‘The last part of The Garden of Earthly Delights’’ zrealizowanym w 2011 roku, rozpoczynają serię realizacji luminescencyjnych z użyciem promieni UV. Substancja fluorescencyjna, czuła na światło i toksyczna w odbiorze, alegorycznie odzwierciedla chaos spirytualny w dzisiejszym świecie.

Akcja rozgrywa się w trzech etapach:
- pierwotna inspiracja
- myślowe opracowanie koncepcji dzieła
- wykonanie dzieła

Dorota kleszcz podczas performance galeria


Źrodła i inspiracje :
Literatura:
Studia estetyczne Tom XVIII 1981 Polska Akademia Nauk, Instytut Filozofii i Socjologii
Kreacja artystyczna, proces tworzenia Janina Makota
Malarstwo:
Honoré Fragonard, preparat anatomiczny Jeździec na koniu 1766 - 1771
Caspar David Friedrich, Wędrowiec nad morzem mgły 1818
Lucas Cranach l’Ancien, Hercule et Antée 1520-1530 / John Everett Millais, Ofelia 1852
Charles Mengin, Sappho 1877 / Ferdinand Hodler Noc, 1889-1890
Théodore Géricault, Studia anatomiczne; Głowy skazańców 1818-1819
Francisco Goya, Saturn pożerający swoje dzieci 1821-1823
Film:
Katsuhiro Otomo, Akira 1991 / Shinya Tsukamoto, Tetsuo 1989

scena finalowa performance dorota kleszcz


Komentarze