Biografia

Urodzona w Sosnowcu w 1976r. Absolwentka krakowskiej ASP.Studia w latach 1996-2001 na kierunku malarstwa i tkaniny unikatowej. Od 2003 roku mieszka i tworzy w Paryżu.

Początki artystyczne w sztuce happening’u w latach 1991-1996 w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Dąbrowie Górniczej. W 1995r. współzałożycielka interdyscyplinarnej grupy artystycznej „Suka off“ osadzonej na Śląsku. Od samego początku działania grupy ocierały się o środowisko teatralne (pierwsze wystapienia performatywne w min. Teatrze Cogitatur w Katowicach, Teatrze Sytuacji Dariusza Gorczycy w Krakowie). Podczas kilku lat działalności grupa wypracowała autorską formę wyrazu, umiejscowioną na pograniczu sztuki performance i teatru alternatywnego. Jedna z najważniejszych realizacji „Matryca Hardware“ prezentowana była na licznych festiwalach w Polsce i za granicą. Performance został także uhonorowany na Tczewskim festiwalu Działań Plastycznych i Teatralnych Zdarzenia w 2001r. przez Józefa Szajnę nagrodą Grand Prix, oraz na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych I nagrodą w 2002r. W latach 1995-2003, Suka Off tworzy liczne happeningi, performances i wideo. We wrześniu 2003r. Dorota Kleszcz opuszcza grupę i emigruje do Francji.
Ważniejsze indywidualne wystąpienia: Performance Days of week International Festival of modern Art Budapeszt Węgry 2002 - Międzynarodowy Festiwal à part Katowice Polska 2003 - Galeria Nikki Diana Marquardt Paryż Francja 2003; Performances Blanc et Noir Sezon Polski w Paryżu Francja 2004; Performance Amorphe Fondation Nationale des Arts Graphiques et Plastiques Maison d'art Bernard Anthonioz Nogent sur Marne Francja 2008.
Od 2003 aktywny członek stowarzyszenia artystycznego L’entre prise usytuowanego w Paryżu. Współzałożycielka Galerii Plateforme promującej niezależną sztukę współczesną. Organizatorka Festiwalu Résurgences poświęconemu sztuce performance.
Performances i instalacje: Amorphe (2006-2012) Laboratoire (2011), Supernova (2013), Customisez-moi (2014), Naine blanche (2015), dotykają sfery filozofii, biologii i matematyki. Performances artystki są budowane na podstawie obserwacji bytu człowieka i jego zdolności adaptacyjnych w aktualnej rzeczywistości. Aktualnie zajmuje się głównie sztuką performance, instalacji i wideo. Przestrzeń życiowa i procesy ewolucji stały się motywami przewodnimi w jej aktualnej twórczości. W swoich wystąpieniach performatywnych konstruuje swoiste przestrzenie audiowizualne gdzie artystka wkracza manipulując nietypowe obiekty i nadając im rozmaite znaczenia.
W najnowszych wystapieniach Dorota Kleszcz przeprowadza niecodzienną introspekcję analizując zagadnienie posłuszeństwa, bada również kwestię odmowy i wagi słowa ‘’nie’’ (Performances Accès / 2017; Le jour après / 2013). Uczestnictwo w wielu wystawach i festiwalach w Polsce i zagranicą. Jej prace znajdują się w prywatnych kolekcjach w Polsce, Francji i USA.

Komentarze